Lezing / Muziek
19 Maart 2024

De Matthäus Passie doorgrond

NPO Klassiek presentator Sander Zwiep over Bachs meesterwerk 

Nederland is een Matthäus-land. Van Aardenburg tot Naarden: het jaarlijkse ritueel brengt velen op de been. Van politici tot barokfans en ook de betrokken gelovige: men komt samen voor dat legendarische oratorium van Johann Sebastian Bach. Maar waar komt die collectieve adoratie vandaan? En belangrijker: onder welk gesternte kwam de Matthäus-Passion tot stand?

Aan de hand van muziekvoorbeelden loodst Sander Zwiep u in mum van tijd door Bachs grote Passie. Hoe is de Matthäus opgebouwd? Hoe verhoudt de compositie zich tot andere muzikale verklankingen van het lijdensverhaal? Hoe heeft de uitvoeringspraktijk zich in de loop der tijden ontwikkeld? Waar schuilt het muzikale succes in? Deze en andere vragen worden beantwoord tijdens een avond vol Bachiaanse klanken.

Johann Sebastian Bach (1685-1750) naar een portret door Elias Gottlob Hausamann.
 
Passie: het verhaal in 14 beelden

Elke werkdag tussen 14.00 en 16.00 uur presenteert Sander Zwiep het programma 'Maatwerk' op NPO Klassiek. Na zijn studie Muziekwetenschap werkte hij bij Radio Nederland Wereldomroep, Bax Music, AVROTROS en sinds 2020 bij Omroep MAX. Alles voor de muziek en dan met name de klassieke zaak. Zoveel eeuwen van klinkende schoonheid, schoonheid die gehoord móet worden. Die muzikale ontsluiting via de radio is de missie. In zijn vrije tijd luistert Sander recreatief naar muziek en mag hij graag pianospelen met als motto: geen dag zonder Bach.

Passie: Het verhaal in 14 beelden
De fototentoonstelling 'Passie: Het verhaal in 14 beelden' van Henk Veldhuizen is deze avond gratis te bezoeken in de grote zaal. Meer over deze moderne kruisgang leest u hier.

Dinsdag 19 maart, 20.00 uur, grote zaal

Lees verder
Beeldend / Kunst
19 Maart 2024

Passie: het verhaal in 14 beelden

Een oud verhaal in een modern fotografisch jasje

Fotograaf Henk Veldhuizen presenteert 'Passie: het verhaal in 14 beelden'. In deze fotoreeks
met jonge moderne mensen zet hij de kruisweg neer in een eigentijds, maar zeer
herkenbaar beeld. Want wie kent niet het gevoel van opoffering, vernedering, pijn of
verdriet.
Hiermee heeft Henk Veldhuizen, die de laatste jaren zijn passie volgt in de 
portretfotografie, een project neergezet dat zich al langer in zijn hoofd aan het
ontwikkelen was. Ondanks dat Henk Veldhuizen niet heel kerkelijk aangelegd is,
loopt hij nooit zomaar een kerk voorbij zonder er even naar binnen te stappen. “Met
name die vreedzame sfeer in kerken boeit mij mateloos”, aldus de fotograaf. Alle
aanwezige kunstuitingen in de kerk zijn de inspiratie geweest voor deze fotoreeks.

Henk Veldhuizen - Maker van verhalende en theatrale verhalen
Met de mens als uitgangspunt maak ik mijn verhalende en theatrale beelden. In mijn zoektocht naar meer creatieve ontwikkeling ben ik gaan samenwerken met kunstenaars uit diverse disciplines.

Naast de combinatie van verschillende kunstvormen met fotografie, is de synergie met de kunstenaar belangrijk. Zo bundelen wij onze krachten en versterken elkaars kunstuitingen. Mijn theaterachtergrond en -ervaring komt daarbij van pas. Het is een boeiende reis die nog steeds in ontwikkeling is.

19 maart t/m 5 april, toegang gratis
Geopend tijdens openingstijden van Verhalenhuis Haarlem en ma/di/do/vr van 8.00-12.00 uur.

Lees verder
LAATSTE KAARTEN / Lezing / Literair
21 Maart 2024

Lunch & Lezing Boekenweek: Conny Braam

Over haar laatste boek:"De revolutie van Pelle"

Het is Boekenweek! Schrijfster en jarenlang voorzitter van de Anti-Apartheids Beweging Nederland Conny Braam geeft na een heerlijke lunch een lezing over haar nieuwste roman De revolutie van Pelle. Hier vlakbij, in de IJmond, liggen haar wortels en hier schreef zij ook haar persoonlijke boek, over haar familiegeschiedenis én over de geschiedenis van de stad IJmuiden.

In De revolutie van Pelle zoekt Conny Braam naar antwoorden op de vraag wat haar tot de rebelse meid heeft gemaakt die in mei 1968 na een laatste knallende ruzie op de trein stapt naar het grote Amsterdam. De reconstructie van haar verleden begint in het negentiende-eeuwse IJmuiden, waar grootmoeder Keet Pelle een kroeg uitbaat en evenals vele werkloze kanaalgravers en arme vissers in de ban raakt van de revolutionaire socialistenleider Ferdinand Domela Nieuwenhuis. 

Vanaf 1924 is het Keets dochter Grada, die vanuit Beverwijk vertelt over haar vastberadenheid te ontsnappen aan de vernederende armoede alsook aan haar moeder, die collecteert voor de Rode Hulp. 

Begin jaren vijftig komt Conny Braam zelf aan het woord en vertelt ze over haar jeugd in Arnhem, waar de koude-oorlogmentaliteit, brave burgerlijkheid en het racisme van haar vader uiteindelijk onverdraaglijk worden en de belofte van revolutie haar naar Amsterdam zal lokken.

Conny Braam debuteerde in 1992 met Operatie Vula (1992). Ze schreef vervolgens de roman Zwavel (1996), die genomineerd werd voor de Gouden Strop.  In februari 2006 publiceerde Conny Braam Mandela op de koelkast, waarin zij terugkijkt op haar rol als anti-apartheidsstrijder in Zuid-Afrika, zowel voor als na de vrijlating van Nelson Mandela in 1990. In 2007 verscheen de roman De Russische timmerman.  In 2016 verscheen Ik ben Hendrik Witbooi, over de Afrikaanse ervaring met kolonialisme in de twintigste eeuw. 

Het is mogelijk om na deze middag het boek aan te schaffen bij een medewerker van de Kennemer Boekhandel.

Donderdag 21 maart, 12.00-14.00 uur

Lees verder
Kunst / LAATSTE KAARTEN / Lezing
21 Maart 2024

De kleurrijke beelden van Chagall

Zijn levensverhaal en de Jiddische cultuur in Rusland

Dit voorjaar geeft Kick Bras drie lezingen over de joodse schilder Marc Chagall (1887-1985). Hij is beroemd om zijn schitterend kleurgebruik. Maar ook om zijn wonderlijke, sprookjesachtige beelden. De eerste bijeenkomst is op donderdag 21 maart. We verdiepen ons dan in zijn levensverhaal en zullen ons bezinnen op de betekenis van die beelden uit zijn werk die verband houden met de jiddische cultuur uit het Rusland van zijn jonge jaren. De jiddische literatuur leverde hem een schat aan symbolen die hij telkens weer een plek gaf in zijn schilderijen. 

Dr. Kick Bras was PKN predikant, docent spiritualiteit aan de Theologische Universiteit te Kampen, hoofdredacteur van het blad Herademing en is auteur van verschillende boeken over meditatie, spiritualiteit en mystiek. Bras heeft zich verdiept in de Nederlandse mystiek en geeft workshops over meditatievormen uit de christelijke spiritualiteit, maar ook lezingen over de achtergronden van beeldende kunst en spiritualiteit zoals Van Gogh en kunststromingen uit vorige eeuwen.

Wearepublic logo
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Dr. Kick Bras was PKN predikant, docent spiritualiteit aan de Theologische Universiteit te Kampen, hoofdredacteur van het blad Herademing en is auteur van verschillende boeken over meditatie, spiritualiteit en mystiek. Bras heeft zich verdiept in de Nederlandse mystiek en geeft workshops over meditatievormen uit de christelijke spiritualiteit, maar ook lezingen over de achtergronden van beeldende kunst en spiritualiteit zoals Van Gogh en kunststromingen uit vorige eeuwen.

Donderdag 21 maart, 20.00 uur

21 maart: Zijn levensverhaal en de Jiddische cultuur in Rusland

4 april: De illustraties bij verhalen uit het Oude Testament

25 april: De illustraties bij verhalen uit het Oude Testament

Lees verder
Beeldend / Muziek
22 Maart 2024

Pergolesi Ensemble – Stabat Mater

Stabat Mater met zang, saxofoons en speciale Passie expo

Dit bekendste en mooiste Stabat Mater heeft ook in deze versie voor zangstemmen en saxofoons een sterke ontroerende kracht. De muziek raakt diepe, universele gevoelens, namelijk enerzijds een intense verdrietigheid, anderzijds ook overlevingskracht en optimisme.

Bij dit concert kunt gratis een speciale expositie bekijken van fotograaf Henk Veldhuizen: Passie in 14 beelden. Meer info:

Passie in 14 beelden

Pergolesi schreef dit werk kort voor zijn dood in 1736. Hij was toen 26 jaar oud. De tekst van het Stabat Mater is geschreven in de middeleeuwen door een onbekende dichter, vermoedelijk Johannes Fidenza (1221-1274), die later de naam Bonaventura aannam. Het stuk bestaat uit twaalf delen. De eerste zes beschrijven de pijn die Maria doorstaat terwijl ze haar zoon aan het kruis ziet hangen. De laatste zes delen worden gezongen vanuit een ‘ik’-persoon die de pijn die Maria voelt ook wil voelen.

Het Pergolesi Ensemble doet jaarlijks terugkerende uitvoeringen van Pergolesi’s welbekende Stabat Mater. De concerten zijn geconcentreerd rond Pasen. Dit project staat onder leiding van de alt Marianne Selleger. Naast haar zingt sopraan Wendeline van Houten. Bijzonder bij het begeleidend instrumentaal ensemble is dat er saxofoons in plaats van strijkers gebruikt worden. Het Stabat Mater van Pergolesi staat altijd centraal op het programma, maar kan aangevuld worden met werken in dezelfde sfeer.

Bezetting:

- Wendeline van Houten - sopraan
- Marianne Selleger - alt
- Leo van Oostrom - sopraansax
- Tilen Lebar - sopraan- en altsax
- Dirk Hooglandt - tenorsax
- Michiel van Dijk - baritonsax

Vrijdag 22 maart, 20.00 uur

Lees verder
Aan tafel / LAATSTE KAARTEN / Muziek / Verhaal
23 Maart 2024

Supra! Voeding voor de ziel

Muzikale en culinaire wereldreis van Wereldkoor Haarlem

Een muzikale en culinaire wereldreis van Wereldkoor Haarlem in samenwerking met Orchestre Partout en storytellers. Ontdek verhalen tijdens ons muzikale doorschuifdiner! Aan tafel vervagen grenzen en verbinden zintuigen en nieuwsgierigheid ons als mens. Geïnspireerd op de Georgische traditie van de supra’s, waar het diner een plek is om elkaar te ontmoeten, verhalen te vertellen en samen muziek te maken, organiseert Wereldkoor Haarlem SUPRA!

We nodigen jullie uit voor dit avondvullende programma, waar het erom draait elkaar te leren kennen. Samen met Orchestre Partout maken we een muzikale en culinaire wereldreis: elke regio heeft zijn eigen lekkernij. Na iedere gang draaien we door en kom je aan tafel met nieuwe gesprekspartners. 
Storytellers vertellen prachtige en ontroerende verhalen.

Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Gemeente Haarlem

Wereldkoor Haarlem
Onder leiding van Tatiana Lina nemen we je mee op reis langs alle windstreken: van de polyfone parels van de Balkan tot aan de swingende dansliedjes van Zuid-Afrika: Wereldkoor Haarlem

Orchestre Partout
Vanuit de overtuiging dat muziek een universele taal is die verbindt, maakt Orchestre Partout vanaf 2010 muziek met azc-bewoners en statushouders. Vanavond brengen de muzikanten van Orchestre Partout liederen uit verre landen voor ons dichterbij.
Meer over Orchestre Partout

Marijn Vissers en vrienden
Mezrab storyteller van het eerste uur Marijn Vissers kan verhalen ophalen die raken: over ontheemding, heimwee, verlangen en liefde. De taal die geen grenzen kent.

https://www.stichtingturquoise.nl/

Zaterdag 23 maart 2024, 19.00-23.00 uur

Wachtlijst: wilt u hiervoor in aanmerking komen, stuur dan een mailtje naar onderstaand mailadres.
U kunt nog wel kaartjes bestellen voor 'de anonieme ander'!
Ben je nieuwe Nederlander met een kleine portemonnee? Schroom niet en mail ons dan krijg je een kaartje: wereldkoor.haarlem@gmail.com

Lees verder
CULTUURTUIN / Muziek
24 Maart 2024

Zaanse Bigband met Delfos & Friends

Traditionele Bigband muziek met modernere stukken en solisten

Zondag 24 maart, 15.30 uur Grote Zaal
Toegang € 6

Lees verder
CULTUURTUIN / Film
24 Maart 2024

Rose

Deens feelgood drama over schizofrene vrouw

Zondag 24 maart, 19.30 uur
Toegang € 6

Lees verder
Film
29 Maart 2024

The Book of Clarence

Nog nooit eerder vertoonde visie voor open minded publiek

Clarence (LaKeith Stanfield) wil een beter leven voor zichzelf en zijn gezin en waagt zich aan een gedurfde poging om te profiteren van de opkomst van de Messias. De film belicht zijn reis door het geloof, die onverwachte wendingen met zich meebrengt. The Book of Clarence bevat muziek gecreëerd door Jeymes Samuel, JAY-Z en andere getalenteerde artiesten. De cast bestaat uit onder meer LaKeith Stanfield, Benedict Cumberbatch, James McAvoy, Omar Sy, David Oyelowo en LaKeith Stanfield.

wearepublic
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Samuel wilde duidelijk een film wilde maken over religieuze bekering, een verlangen dat historisch bepaald werd door onderdrukking en uitwissing. Gaat zwarte bevrijding er niet over dat zwarte mensen het soort vrijheid van denken bezitten waardoor zwartheid niet monolithisch kan zijn?

https://youtu.be/T07nMRnVP_M
https://youtu.be/ntNS-ANoMyM

Vrijdag 29 maart, 20.00 uur, kleine zaal

Lees verder
Filosofie / Muziek
2 April 2024

Filosofie café – Taal geven aan muziek

Jos Kessels over een nieuwe harmonieleer

Hoe kun je de ervaring van muziek beschrijven? Taal is niet in staat uit te drukken wat er met je gebeurt als je luistert naar muziek. Al zijn de klanken zelf nog zo duidelijk, je kunt je beleving ervan niet goed onder woorden brengen, net zomin als van dromen of van geuren en kleuren. Alles wat je erover zegt, klinkt flets. Het doet geen recht aan het bijzondere van je ervaring en aan je emotie. Toch is muziek te belangrijk om onbesproken te blijven. Zij is een grotere openbaring dan alle wijsheid en filosofie, vond Beethoven. Zonder muziek zou het leven een vergissing zijn, schreef Nietzsche. 

‘Muziek openbaart het diepste wezen van de wereld en spreekt de diepste wijsheid uit, in een taal die de rede niet kan verstaan.’
– Arthur Schopenhauer
Muzikaal weten

Gelukkig staan ons naast de gewone taal nog andere uitdrukkingsvormen ter beschikking, zoals poëzie, beeldtaal en kunst. Die hebben een wijder bereik dan de gewone taal. Maar het gebruik daarvan veronderstelt een andere manier van denken over muziek en een andere opvatting van kennis. Die leiden tot een nieuwe harmonieleer waarmee het wel mogelijk is om uitdrukking te geven aan wat je beleeft in muziek. Taal geven aan muziek onderzoekt deze rijke vorm van muzikaal weten, waarover ieder mens van nature beschikt.

Jos Kessels

Jos Kessels (1948) studeerde rechten en filosofie en werkte aanvankelijk als musicus, journalist en filosofiedocent. Hij schreef een proefschrift over kennistheorie en filosofieonderwijs en specialiseerde zich in de theorie en praktijk van het socratisch gesprek. Sinds 25 jaar leidt Kessels gesprekken en trainingen met managers en bestuurders in verschillende sectoren van de samenleving: gezondheidszorg, overheid, politie, onderwijs, banken. Hij werkt vanuit bureau Eidoskoop, dat zich toelegt op onderzoek en ontwikkeling van ideeën. Kessels publiceerde bij Boom onder meer Geluk en wijsheid voor beginners (zesde druk 2012), Vrije ruimte (vijfde druk 2013), Spelen met ideeën (2012), Scholing van de geest (2014) en Het welgetemperde gemoed (2019).

Dinsdag 2 april, 20.00 uur

Lees verder
Kunst / Lezing
4 April 2024

De kleurrijke beelden van Chagall

De illustraties bij verhalen uit het Oude Testament

Deze tweede van de drie bijeenkomsten over Chagall is op 4 april.  Chagall werd gevraagd om de Bijbel te illustreren. Hij maakte toen een hele reeks etsen en gouaches (waterverfschilderijen) bij de verhalen uit het Oude Testament (de Joodse Bijbel).  Later maakte hij ook een hele serie grote schilderijen over deze thematiek, waarvoor later een heel museum werd opgericht in Nice.  Deze schilderijen behoren tot de hoogtepunten van zijn werk.   

Wearepublic logo
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Dr. Kick Bras was PKN predikant, docent spiritualiteit aan de Theologische Universiteit te Kampen, hoofdredacteur van het blad Herademing en is auteur van verschillende boeken over meditatie, spiritualiteit en mystiek. Bras heeft zich verdiept in de Nederlandse mystiek en geeft workshops over meditatievormen uit de christelijke spiritualiteit, maar ook lezingen over de achtergronden van beeldende kunst en spiritualiteit zoals Van Gogh en kunststromingen uit vorige eeuwen.

Donderdag 4 april, 20.00 uur

4 april: De illustraties bij verhalen uit het Oude Testament

25 april: De illustraties bij verhalen uit het Oude Testament

Lees verder
Film
5 April 2024

Les Enfants Des Autres

Een diepzinnige en verrassend vreugdevolle film over een diep gemis

Rachel tikt de veertig aan als ze smoorverliefd wordt op Ali, die ze tijdens een gitaarles leert kennen, en zijn vierjarige dochter Leila. In deze nieuwe situatie ervaart Rachel niet alleen moedergevoelens voor Leila, maar begint ze ook haar eigen kinderwens te herontdekken.

Regisseur Rebecca Zlotowski (Un fille facil, Grand Central) baseerde zich deels op haar eigen ervaringen en onderzoekt met Les enfants des autres de vele verschillende vormen die ouderschap kunnen aannemen. De film werd geselecteerd voor de filmfestivals van Venetië en Toronto in 2022. Virginie Efira (ook bekend van Sibyl) is subliem als lerares Rachel.

https://youtu.be/zzQS1GmNUig?si=FgdKsXO4XLD4VSUP

Vriidag 5 april, 20.00 uur

Lees verder
Film / LAATSTE KAARTEN
6 April 2024

The Miracle Club

Drama en komedie tijdens pelgrimstocht naar Lourdes

Nog nooit hebben ze hun mannen en hun schattige dorpje aan de Ierse kust achtergelaten, maar nu gaan de hartsvriendinnen uit The Miracle Club toch echt op pad: ze hebben een bus- en bootreis naar Lourdes gewonnen. Lily (Maggie Smith), Eileen (Kathy Bates) en Dolly (Agnes O’Casey) hebben ieder hun eigen reden om naar het pelgrimsoord af te reizen, ieder hopend op haar eigen wonder. Al voordat ze voet op Franse grond hebben gezet, is de spanning om te snijden, omdat Chrissie (Laura Linney), de verloren dochter van hun pas overleden maatje, zich ongevraagd bij hun gezelschap heeft gevoegd. Er moet dus een hoop verwerkt en verzoend worden, in een in de jaren zestig gesitueerde film met een appetijtelijke mix van komedie en sentiment.

Hoe zwaarder de tijden, hoe harder mensen in wonderen geloven. En hoe groter de behoefte aan verstrooiing. The Miracle Club komt dus als geroepen. Een mooi gemaakte, vermakelijke en hartverwarmende film, die niet verzandt in sentimentaliteit. Dat is wat The Miracle Club met je doet, een film waarin geen andere wonderen voorkomen dan die van de liefde voor en tussen mensen.

De film speelt ergens eind jaren zestig in Ierland, in volle huiskamers achter vrolijk gekleurde deuren. Hier wonen grote katholieke gezinnen, die worden geregeerd door de regels van de kerk en de even sociale als benauwende conventies van de buurtgemeenschap.

https://youtu.be/RvemZdIPi44

Zaterdag 9 maart, 20.00 uur

Lees verder
LAATSTE KAARTEN / Muziek / Theater
8 April 2024

Broos – Matzer Theater

Broos evenwicht bij zorg om een ander, door Lottie Hellingman

Broos is een muzikale en ontroerende voorstelling over hoe je jezelf kwijt kunt raken in de zorg om een ander en is geïnspireerd op gesprekken met moeders van een zorgintensief kind. Broos toont de mooie én de nijpende kanten van een zorgverhaal. Hoe is het als mensen altijd vragen naar degene voor wie je zorgt, maar zelden naar jou? Als je je dat zelf eigenlijk niet eens meer afvraagt. Er steeds een beetje minder van jou overblijft. En wat gebeurt er als jij omvalt? Dat kan niet. En dus ga je door.

Kyra (Lottie Hellingman) is een avontuurlijke vrouw en voor het geluk geboren. Samen met haar man krijgt ze een zoon en een dochter. Romy is een speciaal meisje. Een meisje dat extra zorg nodig heeft. Dan blijkt het evenwicht broos.

Madeleine Matzer: “Er zijn ontzettend veel gezinnen die te maken hebben met een extra zorgtaak. In veel gevallen is dat voor de omgeving een verborgen gebied. Collega’s, vrienden en zelfs familie weten vaak niet hoe groot de impact is en hoe ver die reikt. Hun verhaal is een verhaal dat nog te vaak niet gehoord of gezien wordt, omdat degene die extra zorg nodig heeft vaak het middelpunt vormt.”

Ineens kan de wereld helemaal anders zijn.
Als je met je ogen knippert en ze weer opendoet, is niks meer zoals het was. Nooit meer.
Alles heeft een andere kleur, een andere geur, een ander ritme een ander perspectief.

https://youtu.be/eU27GlcEyOM

Maandag 8 april, 20.00 uur
Toegang €15,50 (incl. welkomstdrankje)
Gratis toegang voor mantelzorgers woonachtig in de regio Zuid-Kennemerland, meld je hier aan bij Tandem en ontvang de kortingcode

Lees verder
Literair
9 April 2024

De Haarlemse Dichtlijn

Maandelijkse poëzieavond van de Haarlemse Dichtlijn

De unieke formule van de Haarlemse Dichtlijn garandeert bijzondere poëtische belevingen: elke dichter is welkom op het podium en het publiek wordt aangemoedigd om te luisteren. Met een zestal programma’s per seizoen, op de tweede dinsdag van de maand, schitteren sterren, starten debutanten en zegeviert de woordkunst.

foto door Remco van der Kruis

Dichters dragen elk drie gedichten voor, er is een gesproken column over poëzie in de actualiteit, een Nederlandstalige singer-songwriter zorgt voor een muzikaal intermezzo en direct na de pauze is er: de poëziecarrousel.

Singer-songwriter Fons Stam kan zingen, liedjes schrijven, gitaar spelen en nog veel meer, zoals viool en doedelzak. Maar het allerliefst brengt hij zijn eigen Nederlandstalige liedjes, zichzelf begeleidend op gitaar. Liedjes die de mankementen en twijfelachtigheden van het bestaan de revue laat passeren. Loodzware kost, maar licht gebracht. En in foutloos Nederlands.

Te gast in de gedichtencarrousel is Monika Joras, geboren in Oberwesel, Duitsland, op haar 18e naar Nederland gekomen om te studeren, opgeleid tot psychiater en systeemtherapeut en in haar arbeidszame leven verbonden aan een multidisciplinair dagbehandelingscentrum. Ook leidde zij in Nederland en Roemenië gezinstherapeuten op. 

Na haar pensionering ontdekte zij het schrijven poëzie. Nu heeft ze acht Nederlandse en twee Duitse bundels op haar naam staan en binnenkort verschijnt een vertaling in het Roemeens. Terugkerende thema's in haar werk zijn liefde en verwondering. Maar ze kan zich ook kwaad maken over machtsmisbruik en slachtofferschap, vastgeroeste beelden en vervreemding van de bronnen in jezelf.

Voor de carrousel koos zij onderstaand gedicht, gepubliceerd in 'Mens en eb' (2023):

durf     

roest rust op oude beelden   

tegen beter weten in weet ik 
weet ik beter 
waar ga ik tegen in 
ga ik mee met 
oude roest op beelden   

durf ik vragen naar de zin 
wat is durf en wie ben ik 
met durf en zonder 
hoe koester ik mijn 
oude beelden wat gebeurt   

als ik ontroesten durf


Monika Joras

Bezoekers melden zich hieronder aan bij het Verhalenhuis. Dichters mailen voor deelname naar: podia@haarlemsedichtlijn.nl Meer info op de website: http://www.haarlemsedichtlijn.nl

Dinsdag 9 april, 20.00 uur
Toegang €0, reserveren noodzakelijk

Lees verder
Lezing
11 April 2024

Dante Alighieri – Koffiebars en carabinieri

Een ander boek over Italië door Miriam Bunnik

Iedereen weet wel iets over Italië. Italië-expert Miriam Bunnik reisde door
de laars, op zoek naar de verhalen achter typisch Italiaanse verschijnselen.
Van klassiekers als caffè, de Fiat 500 en pizza, tot belangrijke Italiaanse
historische personen over wie je weleens hebt gehoord, zoals Garibaldi en
Dante. Van de vanzelfsprekende liefde van Italianen voor hun
geboorteplaats tot de herkomst van de Italiaanse vlag. Onderweg klopte
Miriam aan bij Italianen die er meer van weten en die haar vertellen over hun passies
tradities en cultuur.

Donderdag 11 april, 20.15 uur
Toegang € 11
Zitplaats niet-leden Dante Alighieri (incl. 2x koffie/thee)
€4 Zitplaats leden Dante Alighieri (incl. 2x koffie/thee)

Lees verder
Muziek / UITVERKOCHT
12 April 2024

Ampzing speelt Robert Long – 4e concert

En... wederom zijn mooiste liedjes

De drie concerten van Ampzing waren vliegensvlug uitverkocht, en daarom is besloten nog een vierde en laatste concertdatum aan toe te voegen op vrijdagavond 12 april! Tijdens de huidige optredens van het Ampzing Genootschap eren zij hun muzikale voorbeelden. Ditmaal is Robert Long (1943-2006) aan de beurt. Het programma van deze avond bestaat uit eigen werk en liedjes van Robert Long.

Het Ampzing Genootschap is inmiddels 25 jaar een begrip in Haarlem en ver daarbuiten. Deze groep Haarlemmers zet zich in voor de Nederlandse taal en strijdt tegen overbodige Engelse leenwoorden. De Ampzingers doen dit op luchtige wijze met boeken, radioprogramma's, geluidsdragers, optredens (in Nederland en Vlaanderen), standbeelden, illustraties en muziek.

Het Ampzing Genootschap maakt eigen liedjes die ook door andere artiesten worden gespeeld. Zo werden er liedjes opgenomen door Rob de Nijs en Boudewijn de Groot. Bij de Grote of st. Bavo staat een borstbeeld van Samuel Ampzing. Gemaakt door het Ampzing Genootschap.

Het Ampzing Genootschap bestaat uit: Henny Leeflang, Joost Mulder, Fons Stam, Maarten Brock, Henk Tijbosch, Alain Timmers en Eric J. Coolen. Meer informatie op www.ampzing.nl

Vrijdag 12 april, 20.00 uur, kleine zaal
Toegang € 12,50

Lees verder
Muziek
13 April 2024

Symfonieorkest Haerlem & Harpist Joost Willemze

Warme harpklanken, wilde ritmes en winterdromen

Sfeervolle romantiek uit uiteenlopende tijden in een prachtig concert van drie meesterwerken:
Dvořák – Amerikaanse suite (1894)
Glière – Concert voor harp en orkest (1938)
Tsjaikovski – Symfonie 1 ‘winterdromen’ (1866)
Hoewel er tussen de drie werken best tijdsverschil zit, hebben ze meer overeenkomsten dan verschillen. Lyrische, prachtige volksmelodieën en vrolijke, speelse, ritmisch spannende volksdansen bepalen de sfeer in alle drie de geniale composities. 

Het harpconcert van Glière is hier het opvallende ‘buitenbeentje’. Qua tijd van compositie is het echt moderne, 20e-eeuwse muziek, maar qua stijl is het niet representatief voor die tijd. Terwijl diens tijdgenoten volop bezig waren met experimentele muziek, componeerde Glière het in de ‘Tsjaikovski- stijl’: Russische romantiek met de elegantie van Mozart. 

Ambitie, enthousiasme en professionaliteit

Symfonieorkest Haerlem is een combinatie van gevorderde, gedreven amateurs en enkele professionals. Dirigent Nicholas Devons weet het orkest onder zijn deskundige leiding ieder programma weer optimaal te laten presteren. Plezier in het spelen in combinatie met wekenlange inzet en voorbereiding leidt tot prachtige ‘met-hart-en-ziel’ vertolkte uitvoeringen van grote meesterwerken. Enkele professionals, talentvolle gastspelers en solisten tillen de vrijetijdsmusici omhoog. 

Dit keer is de solist de jonge harpist Joost Willemze. Als winnaar van onder andere de Grachtenfestivalprijs 2023 kreeg hij van de  jury mee: ‘Bij Joost zit je op het puntje van je stoel van de eerste tot de laatste noot. Hij staat technisch volledig boven de materie waardoor hij de ruimte heeft je mee te nemen in zijn muzikale verhaal’. 

Zaterdag 13 april, 20.00 uur
Zondag 14 april, 15.00 uur

Lees verder
Muziek
14 April 2024

Symfonieorkest Haerlem & Harpist Joost Willemze

Warme harpklanken, wilde ritmes en winterdromen

Sfeervolle romantiek uit uiteenlopende tijden in een prachtig concert van drie meesterwerken:
Dvořák – Amerikaanse suite (1894)
Glière – Concert voor harp en orkest (1938)
Tsjaikovski – Symfonie 1 ‘winterdromen’ (1866)
Hoewel er tussen de drie werken best tijdsverschil zit, hebben ze meer overeenkomsten dan verschillen. Lyrische, prachtige volksmelodieën en vrolijke, speelse, ritmisch spannende volksdansen bepalen de sfeer in alle drie de geniale composities. 

Het harpconcert van Glière is hier het opvallende ‘buitenbeentje’. Qua tijd van compositie is het echt moderne, 20e-eeuwse muziek, maar qua stijl is het niet representatief voor die tijd. Terwijl diens tijdgenoten volop bezig waren met experimentele muziek, componeerde Glière het in de ‘Tsjaikovski- stijl’: Russische romantiek met de elegantie van Mozart. 

Ambitie, enthousiasme en professionaliteit

Symfonieorkest Haerlem is een combinatie van gevorderde, gedreven amateurs en enkele professionals. Dirigent Nicholas Devons weet het orkest onder zijn deskundige leiding ieder programma weer optimaal te laten presteren. Plezier in het spelen in combinatie met wekenlange inzet en voorbereiding leidt tot prachtige ‘met-hart-en-ziel’ vertolkte uitvoeringen van grote meesterwerken. Enkele professionals, talentvolle gastspelers en solisten tillen de vrijetijdsmusici omhoog. 

Dit keer is de solist de jonge harpist Joost Willemze. Als winnaar van onder andere de Grachtenfestivalprijs 2023 kreeg hij van de  jury mee: ‘Bij Joost zit je op het puntje van je stoel van de eerste tot de laatste noot. Hij staat technisch volledig boven de materie waardoor hij de ruimte heeft je mee te nemen in zijn muzikale verhaal’. 

Zaterdag 13 april, 20.00 uur
Zondag 14 april, 15.00 uur

Lees verder
Film
14 April 2024

The Farewell

Een leugen voor oma pakt bitterzoet én komisch uit

Toen de oma van de Chinees-Amerikaanse filmmaker Lulu Wang in 2013 gediagnosticeerd werd met terminale longkanker besloot de familie dit voor haar te verzwijgen: angst voor de dood zou haar alleen maar zieker maken. Het bitterzoete The Farewell is gebaseerd op die 'waargebeurde leugen', met in de hoofdrol komiek en rapper Awkwafina (Crazy Rich Asians) als een dertigjarige aspirant-schrijver die naar China terugkeert om haar oma voor de allerlaatste keer te bezoeken. Hartverwarmend familieportret vol grappige en ontroerende bespiegelingen over west versus oost, jong versus oud en opgroeien tussen twee culturen.

Een terminale oma, een grote leugen, familiediscussies… zeker geen lichte thema’s. Maar The Farewell wordt nergens zwaar en depri. De film ontroert op een warme manier en brengt bovendien interessante vragen aan de orde: bestaat er zoiets als een goede leugen? Zijn er gevallen waarin je slecht nieuws beter voor jezelf houdt om een ander te ontlasten? Hoe Chinees ben je nog als je al jaren in het buitenland woont? En ook: is het individu (Westen) belangrijker dan het collectief (Oosten)?

https://youtu.be/3jePTXDtRIM?si=9_QXatujA6G0QsFl

Zondag 14 april, 19.30 uur

Lees verder
Aan tafel / Lezing
18 April 2024

Lunch & Lezing – Paviljoen Welgelegen

Voormalig conservator Gerrit Bosch over de geschiedenis

Gerrit Bosch, voormalig conservator van Paviljoen Welgelegen, geeft een lezing over Paviljoen Welgelegen. De heer Bosch was in 2008/2009 nauw betrokken bij de restauratie van dit historisch zo belangrijke pand. Met behulp van zijn kennis en afbeeldingen zal hij ons kennis laten maken met het innerlijk en uiterlijk van het gebouw.

Aan het eind van de 18de eeuw liet de Amsterdamse bankier Henry Hope (1735-1811), “Huize Welgelegen” bouwen als zijn buitenverblijf aan de rand van de Haarlemmerhout. Het neoclassicistische huis werd in de Franse tijd door Koning Lodewijk Napoleon gebruikt als één van zijn paleizen.

Sinds 1930 is Paviljoen Welgelegen de zetel van het provinciaal bestuur en daarmee in gebruik als provinciehuis van Noord-Holland. 

Vóór de presentatie wordt u getrakteerd op een heerlijke lunch (broodjes en zelfgemaakte vegetarische soep), verzorgd door de Seniorenclub Haarlem.

Donderdag 18 April, 12.00 -14.00 uur
Locatie: Verhalenhuis Haarlem

Lees verder
Film
18 April 2024

Film+ : Ida

Op zoek naar Polens verdrongen verleden

Ida is een van die films die je meer dan één keer kunt zien. Dat kan thuis natuurlijk, maar op groot doek met goed geluid is wel zo mooi. Voor de liefhebber draaien we drie klassieke films over grote levensthema's. Een kort woord vooraf van ds. Werner Pieterse scherpt onze blik. Na afloop is er voor wie wil een drankje met ontmoeting en nagesprek.

wearepublic
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Bekroond met de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. In het Polen van de jaren zestig bezoekt de jonge, devote novice Anna, op instigatie van haar moeder-overste, haar enige familielid. Haar cynische, kettingrokende tante vertelt haar dat ze niet Anna heet maar Ida. En dat ze Joods is. Om te achterhalen wat er precies is geschied, beginnen de tegenpolen aan een queeste door Polen. Het wordt een ontluisterende reis. Ida van de Britse Pool Pawel Pawlikowski is een verstild, bij tijd en wijle schokkend drama, dat niet alleen door de schitterende zwart-witfotografie en uitgebalanceerde shots herinneringen oproept aan het werk van Robert Bresson en - vooral - Carl Th. Dreyer.

https://youtu.be/412tfAWF4zw

Donderdag 18 april, 19.30 uur

Lees verder
Aan tafel / Theater / UITVERKOCHT
19 April 2024

TheaterTapas

Heerlijk 3 gangen walking dinner en 2 gangen theater

Vorig seizoen waren beide TheaterTapas avonden binnen enkele dagen uitverkocht, daarom nu opnieuw vijf avonden in Verhalenhuis Haarlem: TheaterTapas! Twee overheerlijke theatervoorstellingen om over na te praten, omlijst door een drie gangen tapasdiner (met vegetarische optie) in de vorm van een walking dinner.

Simon Verlinden, halve finalist bij het Amsterdams Kleinkunstfestival 2024 heet u welkom in de voorstelling ‘Graag!’

U kent hem niet. Hij u ook niet. Maar hij heet u welkom. Van harte. Want hij heeft u nodig. Omdat het op die manier gezelliger is. Omdat er al zoveel zelf moet. Omdat samen koffie drinken lekkerder is. Geraken twee bomen die naast elkaar groeien ooit uitgepraat? Hij weet het niet.

Graag! is een absurde, tragikomische rollercoastervoorstelling waarin je wordt meegezogen in het leven van Simon Verlinden. Zijn roze bril perspectief staat haaks op het cynisme van vandaag en zijn poëtische blik op de wereld maakt van het alledaagse iets betoverends. Noem hem een hopeloze romanticus of een tevredenheidsexpert, maar niet naïef. Want hij is niet naïef, hij is idealistisch.

Simon (1997) groeide op in Leuven, België, waar hij wiskundige ingenieurswetenschappen studeerde en uiteindelijk aan een doctoraat in de sterrenkunde begon. Hoewel de mysteries van het heelal hem steeds zullen interesseren, gaf het onderzoek hem geen voldoening. Hij koestert al jaren de droom om op het podium te staan en maakt met deze voorstelling zijn eerste stap: one small step for man, one giant leap for Simon Verlinden.

2e voorstelling

"NORA – een POPconcert” is een theatraal, energiek en feministisch popconcert over het losbreken uit je Poppenhuiscomplex en het op zoek gaan naar je eigen stem. “Mijn pop is zo groot gegroeid dat ze alle ruimte heeft ingenomen. En nu is er geen ruimte meer voor mij, de vrouw in mij. Dus mijn vrouw vertrekt, en ik blijf alleen achter met mijn pop.”

Het klassieke personage Nora uit “Een Poppenhuis” reclaimt the narrative in haar theatrale, eigentijdse popconcert. Met inspiratiebronnen Henrik Ibsen en Kurt Weill bezingt Nora nu haar eigen verhaal en herschrijft zo twee mannelijke bronnen naar een vrouwelijk perspectief.

Wat als het personage Nora uit 1879 in 2024 een popconcert geeft? Het repertoire van Nora gaat van een zacht poprequiem tot een pophit waarop je wil dansen in de club.

Een muziektheatervoorstelling geschreven door Daniëlle Deddens met muziek van Wijnand Gomes. De eindregie is in handen van Loulou Hameleers (lid van Club Gewalt).

Vrijdag 19 april, 19.00 uur (inloop vanaf 18.30 uur)
Toegang €25

Lees verder
Muziek
21 April 2024

Haarlems Mannenkoor Zang en Vriendschap

Haarlemse harmonieën - liederen gerelateerd aan Haarlem

Op zondagmiddag 21 april zal het Haarlems Mannenkoor Zang en Vriendschap met solist Jan Willem Baljet (bariton) een bijzonder optreden geven. Centraal in het programma staan werken van Haarlemse componisten, Haarlemse tekstdichters en liederen over Haarlem. 

Nummers die onder andere gezongen worden zijn ‘Verdronken Vlinder’ van het Haarlemse duo Boudewijn de Groot/Lennaert Nijgh en het gedicht ‘Zij zag mij en groette‘ van de vroegere Haarlemse stadsdichteres Sylvia Hubers dat speciaal voor de uitvoering voor Zang en Vriendschap op muziek is gezet.  Sylvia Hubers zal, bij wijze van intermezzo, dit gedicht en nog enkele andere voordragen. 

Klassiek, pop en musicals
Naast werken met een duidelijk Haarlems signatuur, wordt muziek van Beethoven en Brahms ten gehore gebracht. U kunt bijzondere popnummers zoals It was a Very Good Year en Brothers in Arms verwachten. Bovendien worden enkele nummers uit het musicalrepertoire gezongen. Solist is de Haarlemse bariton Jan Willem Baljet, Gerrie Meijers speelt piano en orgel  en het geheel staat onder leiding van dirigent Arno Vree.

Het Koninklijk Haarlems Mannenkoor Zang en Vriendschap, opgericht in 1830, is een levendig koor en bestaat uit 60 zangers. In december 2023 heeft het koor nog succesvol opgetreden met het concert Musicals Unlimited in de Grote Zaal van de Phil. 

Zondag 21 april, 14.30 uur

Lees verder
Kunst / Lezing
25 April 2024

De kleurrijke beelden van Chagall

Het Nieuwe Testament als inspiratie: schilderijen en glas in lood

De serie van drie le`ingen over Chagall wordt besloten op 25 april met schilderijen en glas in lood ramen, geïnspireerd door verhalen uit het Nieuwe Testament. Het lijkt vreemd dat een joodse kunstenaar zich inlaat met christelijke thema’s. Maar Chagall was ruimdenkend. Soms schilderde hij Jezus als gekruisigde Jood juist ook om te waarschuwen tegen antisemitisme. En soms maakte hij glas in lood ramen voor een kerk als teken van verzoening tussen jodendom en christendom. Vooral zijn ramen van de kerk in Mainz zijn adembenemend mooi. 

wearepublic
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Dr. Kick Bras was PKN predikant, docent spiritualiteit aan de Theologische Universiteit te Kampen, hoofdredacteur van het blad Herademing en is auteur van verschillende boeken over meditatie, spiritualiteit en mystiek. Bras heeft zich verdiept in de Nederlandse mystiek en geeft workshops over meditatievormen uit de christelijke spiritualiteit, maar ook lezingen over de achtergronden van beeldende kunst en spiritualiteit zoals Van Gogh en kunststromingen uit vorige eeuwen.

Donderdag 25 april, 20.00 uur

Lees verder
CULTUURTUIN / Filosofie / Theater
26 April 2024

La Grande Finale – Linssen & Provily

Maand van de filosofie - lichte voorstelling over de dood

Dinda Provily en Emma Linssen vormen een jong filosofisch theater-duo. Ze spelen 'La Grande Finale', een filosofische voorstelling die op zeer komische wijze licht werpt op de meest jammerlijke gebeurtenis uit het leven: onze dood. "Niet eerder zag ik een voorstelling die filosofisch, zo inhoudelijk, helder én humoristisch tegelijkertijd is", zo schreef iemand uit het publiek. Het filosofiecafé in Emmen schreef onder andere "De toeschouwer wordt bij de keel gegrepen terwijl hij lacht én aan het denken wordt gezet, en bovendien kennismaakt met het gedachtegoed van Sartre en Heidegger." 

wearepublic
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Over La Grande Finale

Dinda en Emma staan stil bij de (on)zin van de dood. Wat is de betekenis van een leven dat eindigt? Heeft ons bestaan nog wel zin als het hoe dan ook voorbij gaat? In La Grande Finale worden twee dode filosofen, Martin Heidegger en Jean-Paul Sartre, tot leven gefantaseerd. Misschien weten zij inmiddels meer. Zoals het een spannend filosofisch duel betaamt, staan de wijsgeren uiteindelijk lijnrecht tegenover elkaar. Even, heel even zijn ze ‘akkoord’, maar na een paar shotjes Zuid-Duitse schnaps zijn ze ‘absoluut niet akkoord’. Gelukkig maar. Dwars door alle vurige argumenten van de dode mannen heen zien we twee jonge vrouwen, bezeten en begeesterd door de wijsbegeerte, op zoek naar redding voordat het eindigt. Maar alles loopt af, ook een script. Of is er nog tijd? De rollen zijn uitgespeeld, Heidegger en Sartre begraven, maar wij leven nog.

https://youtu.be/74Bt7buR43I

Vrijdag 26 april, 20.00 uur
Toegang €6 (speciaal verlaagde toegangsprijs door samenwerking Maand van de Filosofie, Cultuurtuin en Verhalenhuis Haarlem)

Lees verder
CULTUURTUIN / Film
28 April 2024

The Duke

Charmante stumper steelt kunstwerk om de wereld te veranderen

Zondag 28 april, 19.30 uur
Toegang €6

Lees verder
CULTUURTUIN / Muziek
28 April 2024

Als de liefde niet bestond

Spearman & Booy theaterconcert

Lees verder
Film / Herdenken
2 Mei 2024

Schindler’s List

Oorlogsprofiteur redde tijdens de 2e WO ruim duizend Joodse arbeiders

Prachtfilm met treffende muziek, bekroond met zeven Oscars, naar de gelijknamige roman van Thomas Keneally. De Duitse zakenman Oskar Schindler (Neeson) is een nazi die denkt een slaatje te kunnen slaan uit de oorlog door in Krakau een potten- en pannenfabriek te openen. Als werknemers zijn immers goedkope, Joodse dwangarbeiders beschikbaar. Het is Schindler aanvankelijk alleen om het geld te doen, maar als hij getuige is van een zuivering in het getto komt hij tot inkeer. Uiteindelijk gebruikt hij zijn hele vermogen om meer dan duizend Joden te redden.

Schindler’s List is in Amerika ontvangen als de beste film ooit gemaakt over de holocaust, wat twaalf Oscarnominaties opleverde. Uitbundig geprezen worden het sobere spel, het documentaire realisme en de zwart-wit fotografie. In Europa is de film veel controversiëler ontvangen. Terecht, want er zijn veel kanttekeningen te plaatsen bij Spielbergs benadering van de holocaust. Gaat de film wel over de holocaust? Of gaat hij over een geslaagde reddingsactie van een Duitser tegen het decor van de holocaust?

https://youtu.be/myD_iI_b2xc?si=ERYP-3W2imNn0WY4

Donderdag 2 mei, 19.30 uur

Lees verder
Muziek / Theater
3 Mei 2024

Frieda!

Frieda Belinfante: Verzetsstrijder, celliste, dirigente, lesbienne

Dit programma gaat over het muzikale multi-talent Frieda Belinfante (1904-1995). Tijdens de voorstelling staat alle muziek in dienst van haar levensverhaal met ondermeer muziek van Daniel Belinfante, Henriette Bosmans, Ernest Bloch, Camille Saint-Saëns, Antonin Dvořák en Fanny Mendelssohn. Daarnaast vertellen Celliste Oihana Aristizabal Puga en pianiste Lineke Lever uitgebreid haar verhaal, zodat de luisteraars meegenomen worden in het leven van deze ‘sterke vrouw’.

wearepublic
Gratis toegang met uw WeArePublic reservering. Kijk op wearepublic.nl

Frieda Belinfante verklaarde vlak voor haar dood dat ze ‘vijftig jaar te vroeg werd geboren’. Ze was de eerste vrouwelijke dirigent van Nederland. Daarnaast was ze celliste, verzetsvrouw en lesbienne avant la lettre (ze had o.a. een relatie met componiste Henriette Bosmans). Ze trad op in Het Concertgebouw, maar uiteindelijk werd haar carrière gedwarsboomd door de Tweede Wereldoorlog. Ze werd – als dochter van een joodse vader – zeer actief in het verzet. Ze was tijdens de Tweede Wereldoorlog o.a. één van de initiatiefnemers van de explosie op het Bevolkingsregister in Amsterdam en vervalste vele persoonsbewijzen. Ze vlucht uiteindelijk via Zwitserland naar Amerika, waar ze de Amerikaanse nationaliteit aanneemt. Ze was in Nederland bevriend met o.a. kunstenaars Willem Sandberg, Gerrit Jan van der Veen, Willem Arondéus en Melle Oldeboerrigter, musici Rosa Spier, Hans Schouwman, Sem Dresden en Jo Feltkamp. Velen van haar collega-kunstenaars overleefden de oorlog niet… Ze wordt in Amerika een zeer succesvolle dirigente en richt haar eigen orkest op, waarmee ze vele concerten geeft. Daarnaast wordt ze daar een veelgevraagd muziekdocente.

Celliste Oihana Aristizabal Puga en pianiste Lineke Lever verkennen de grenzen om bijzondere programma’s samen te stellen waarin muziek in een breder kader wordt geplaatst. Tijdens de concerten vertellen ze daarom uitvoerig over de muziek. Afgelopen jaren maakte het duo o.a. Vertelconcerten over 'Jeroen Bosch', 'Het einde van de Eerste Wereldoorlog' en 'Suzanne Leenhoff, de vrouw van Edouard Manet’. 

Oihana en Lineke werkten samen met o.a. musici van De Nationale Opera, het Radio Filharmonisch Orkest, dansers, acteurs en vertellers. Zij spelen hun programma's door heel Nederland en daarbuiten. Tevens besteedt ook Radio 4 regelmatig aandacht aan hun bijzondere programma's. 

https://youtu.be/nks6T6MwI7k

Vrijdag 3 mei, 20.00 uur
Toegang €
13

Lees verder
Meer